Thursday, April 23, 2015

Program Amalan Sahsiah dan Rohani (ASAR)


23 April 2015: Gejala sosial yang melibatkan golongan remaja bukan sahaja menimpa remaja kelas bawahan, malahan membabitkan kelompok remaja kelas menengah dan atasan. Pada umumnya, gejala ini timbul kerana golongan remaja tidak mempunyai tempat mengadu dan tidak diurus dengan saksama lagi bijaksana.

Guru di sekolah pula bukanlah sekadar pembimbing akademik, tetapi harus menjadi rakan kepada remaja. Guru yang diingati oleh remaja ialah guru yang boleh dibawa berbincang dan sama-sama menyelesaikan masalahnya. Guru yang hanya memerintah akan diingati sebagai `pemerintah’ dan tidak didekati. Hasilnya, arahan akademik bukan sahaja tidak dipatuhi, bahkan mewujudkan pemberontakan antara pelajar dengan gurunya. Ini pula akan menyebabkan pelajar tidak mempunyai minat terhadap proses pembelajaran.

Atas kesedaran ini, aktiviti kesedaran bahaya mendekati zina di bawah program Amalan Sahsiah dan Rohani telah dijalankan dengan kerjasama Unit Bimbingan & Kaunseling dan Unit Disiplin & Pengawas dengan sasaran semua murid perempuan tingkatan 4 & 5 Ibnu Sina, Ibnu Rusyd dan Ibnu Khaldun.

Semoga dengan aktiviti yang singkat ini akan memberikan sedikit kesedaran kepada semua murid dan seterusnya dapat menangani masalah gejala sosial yang kini semakin digeruni.

No comments: