Saturday, May 9, 2015

LDP: Pembugaran Frog VLE


9 Mei 2015: LDP yang dijalankan pada hari ini merupakan pembugaran Frog VLE bagi semua guru SMKB. Semoga dengan adanya pembugaran ini, semua guru akan teruja untuk mengaktifkan id masing-masing dan seterusnya membudayakan Frog VLE dalam proses penyampaian PdP di kelas.


Persekitaran Frog Pembelajaran Maya (VLE) adalah satu sistem berasaskan web pembelajaran yang replikasi dunia sebenar pembelajaran dengan mengintegrasikan kesetaraan maya konsep konvensional pendidikan. Sebagai contoh, guru boleh menetapkan pelajaran, ujian, dan tanda-tanda hampir, manakala pelajar boleh mengemukakan kerja rumah dan melihat tanda-tanda mereka melalui VLE. Ibu bapa boleh melihat berita sekolah dan dokumen-dokumen penting manakala pentadbir sekolah boleh menganjurkan kalendar sekolah mereka dan menyebarkan notis sekolah melalui Internet


Dengan VLE, pendidikan tidak perlu terhad kepada bilik darjah tradisional dan dengan Internet, boleh berlaku di mana-mana, bila-bila masa. Kerana VLE adalah berasaskan web, pembelajaran boleh berlaku pada telefon pintar, tablet, atau di rumah pada desktop. Guru dan pelajar juga boleh berinteraksi dan berkomunikasi antara satu sama lain dengan cara yang lebih mudah dan fleksibel.


Frog adalah satu platform berasaskan awan, yang bermakna guru boleh menetapkan kerja dan penyerahan tanda, pelajar boleh melihat nota kajian dan melakukan kerja rumah, dan ibu bapa boleh menyemak kalendar sekolah dan papan notis - semua talian! Pelajar boleh menyemak pelajaran pada kadar mereka sendiri, guru boleh bekerja fleksibel dari keselesaan rumah, dan ibu bapa dengan mudah boleh menyimpan tab pada kemajuan anak mereka. 



Guru menjimatkan masa menandakan susunan buku dan menyusun tanda-buku sebagai sistem yang mudah untuk digunakan Frog membolehkan guru-guru untuk mudah dan cepat menetapkan dan menyusun markah yang kemudiannya boleh dicetak atau disimpan.


Setiap pengguna mendapat yang unik, papan pemuka peribadi yang boleh disesuaikan dengan widget, suapan dan alat untuk membantu pengguna mendapatkan yang terbaik daripada Frog. Guru boleh mewujudkan interaktif, drag-and-drop pelajaran sumber dan laman kelas dan pelajar akses yang dibenarkan boleh menambah dan mengedit laman.


Forum, laman kelas dan papan notis membenarkan pelajar-pelajar dan guru-guru untuk berkomunikasi fleksibel dengan satu sama lain, manakala interaktif, sifat dinamik platform Frog bermakna bahawa pelbagai gaya pembelajaran disediakan untuk berbanding dengan persekitaran bilik darjah tradisional.
Akhirnya, Frog mewujudkan persekitaran untuk sekolah-sekolah untuk memupuk budaya pemilikan dan pembelajaran kendiri yang akan memberi kuasa kepada pelajar untuk berfikir di luar kotak dan memacu pembelajaran mereka sendiri, kemahiran yang sangat penting dalam ekonomi berasaskan pengetahuan hari ini

No comments: