1.0 PENGENALAN
Sekolah Menengah Kebangsaan Benut mempunyai 9 buah blok yang terdiri daripada blok Zamrud, Fajar, Permata, Nilam, Mutiara, Kristal, Intan, Firuz, Delima dan Berlian . Pusat Sumber Sekolah terletak di bangunan Permata, iaitu di aras yang kedua.
Sekolah Menengah Kebangsaan Benut mempunyai 9 buah blok yang terdiri daripada blok Zamrud, Fajar, Permata, Nilam, Mutiara, Kristal, Intan, Firuz, Delima dan Berlian . Pusat Sumber Sekolah terletak di bangunan Permata, iaitu di aras yang kedua.
2.0 Visi Pusat Sumber Sekolah
3.0 Misi
Pusat Sumber Sekolah
4.0 Piagam
Pelanggan
5.0 Falsafah Pendidikan Negara
Pendidikan di Malaysia adalah satu
usaha berterusan kea rah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh
dan bersepadu untuk melahirkan insane yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek, rohani,emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
tuhan. Usaha ini bertujuan untuk melahirkan warga Malaysia yang berilmu
pengetahuan,beketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran keluarga,masyarakat dan Negara.
6.0 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan Pusat Sumber
Sekolah
Teras
1: Membina Negara Bangsa
1.
Fokus :
Memperkasakan Bahasa Kebangsaan
2.
Strategi Pelaksanaan : Penubuhan
Jawatankuasa Kerja Penggalakkan
Minat
Membaca dan penggunaan Pusat Sumber
Sekolah.
3.
Pelan tindakan :
Mengadakan Bulan Membaca dan mengiatkan
Program Nilam
4.
Indikator :
Aktiviti dalam bulan membaca,jumlah penglibatan
murid
dalam program Nilam dan peningkatan
pinjaman buku-buku di perpustakaan.
5.
Indikator pencapaian : Peningkatan
penggunaan Pusat Sumber dan jumlah
pinjaman buku di Pusat Sumber.
Teras
2 : Membangunkan Modal Insan
1.
Fokus : i. Meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu
pengetahuan.
ii.Memupuk murid supaya mempunyai kemahiran
dan berketerampilan.
2.
Strategi Pelaksanaan: i.
Memupuk budaya cintakan ilmu pengetahuan
ii. Melaksanakan pembestarian sekolah
iii. Melengkapkan diri murid dengan pelbagai
jenis
kemahiran
(hard dan soft skill)
3.
Pelan Tindakan : i. Menggalakkan tabiat membaca pelbagai jenis
buku.
ii. Meningkatkan pelbagai jenis bahan bacaan
di perpustakaan
iii. Menggiatkan fungsi pusat sumber dan bilik media.
iv. Memastikan pelajar menguasai kamahiran
ICT.
4. Indikator : i. Purata
bilangan buku yang dibaca oleh murid
setiap bulan.
ii.Kekerapan penggunaan Pusat Sumber Sekolah
oleh guru dan murid.
iii.Bilangan aktiviti yang menggunakan ICT.
5.
Indikator Pencapaian : Peningkatan
penggunaan Pusat Sumber Sekolah di
kalangan Guru dan Murid sepanjang tahun.
7.0 Matlamat Pusat Sumber
8.0 Objektif Pusat Sumber
9.0 Carta Organisasi Ahli Jawatankuasa Induk
Pusat Sumber Sekolah
No comments:
Post a Comment