Monday, February 20, 2012

Sambutan Maulidur Rasul 1433 H


17 Februari 2012 – Majlis Sambutan Maulidur Rasul 1433H peringkat sekolah SMK Benut telah berjaya diadakan pada hari ini dengan suasana yang sederhana namun tetap mencapai matlamat  majlis, iaitu untuk memperingati dan mencontohi perjuangan dan akhlak Rasululullah S.A.W. Tema pada tahun ini, iaitu Persefahaman Asas Perpaduan Ummah. Majlis ini diadakan di Dewan Baiduri, SMK Benut bermula jam 8.00 pagi sehingga jam 12.00 tengah hari.

Antara objektif program ini yang dikelolakan oleh Panitia Pendidikan Islam, Pengurusan Asrama (Asli), SMK Benut serta kerjasama semua warga SMK Benut, iaitu supaya dapat menanamkan rasa cinta pelajar terhadap sunnah dan sirah Rasulullah. Seterusnya, menghayati sambutan Maulidur Rasul secara teori dan praktis. Selain itu, menghidupkan sunnah dengan semangat kerjasama dan persaudaraan yang erat. Di samping itu, dapat memupuk hubungan baik dan bersepadu antara guru dan pelajar. Akhir sekali, dapat menghidupkan budaya kerja cemerlang dalam kalangan guru dan pelajar serta kakitangan SMK Benut.

Pelbagai aktiviti telah berjaya dilaksanakan bagi pengisian program ini kepada para pelajar SMK Benut. Program dimulakan dengan para pelajar berkumpul di Dararan Benut dan seterusnya perarakan sambil berselawat beramai-ramai di laluan yang telah ditetapkan dengan diiringi paluan kompang oleh Kelab Kompang SMK Benut. Seterusnya, persembahan slaid sirah Rasulullah S.A.W. , dan bacaan al-Quran berserta terjemahan di Dewan Baiduri. Selepas itu, para pelajar mendengar ceramah Maulidur Rasul yang disampaikan oleh penceramah undangan khas, iaitu Ustaz Solihin Bin Salleh (Pengetua SMA Jawahir Al-Ulum, Senggarang, Batu Pahat. Selepas majlis jamuan, pelajar seterusnya menyaksikan persembahan berzanji dan marhaban, nasyid oleh pelajar SMK Benut, kuiz khas Rasulullah dan persembahan sketsa daripada pelajar Tingkatan Prauniversiti.

Jawatankuasa Pelaksana Majlis Sambutan Maulidur Rasul 1433H mengucapkan ribuan terima kasih kepada para penderma dan penyumbang tenaga sehingga majlis ini berjaya diadakan.


No comments: