Tuesday, January 18, 2011

Kelas Tahanan Selepas Waktu Persekolahan 2011


18 Januari 2011
– Surat makluman kepada ibu bapa atau penjaga para pelajar SMK Benut berkaitan Penguatkuasaan Kelas Tahanan Selepas Waktu Persekolahan telah diedarkan kepada para pelajar pada hari ini semasa perhimpunan pagi di tapak perhimpunan SMK Benut.

Puan Afidah Binti Salleh (Guru Kanan Bahasa) mewakili pihak pentadbir menerangkan secara jelas tujuan surat edaran tersebut dan perlu diserahkan kepada ibu bapa atau penjaga untuk makluman dan tindakan lanjut.

Para pelajar akan dikenakan tindakan Kelas Tahanan selepas waktu persekolahan, sekiranya melakukan kesalahan disiplin seperti berikut :
  1. Tidak menyiapkan nota yang dibekalkan oleh guru-guru.
  2.  Tidak membuat latihan yang telah diarahkan oleh guru-guru.
  3.  Menghantar kertas jawapan kosong semasa ujian dan peperiksaan dijalankan.
  4.  Tidak bersungguh-sungguh untuk menjawab soalan semasa ujian dan peperiksaan.
  5.  Meniru semasa ujian dan peperiksaan.
  6.  Tidur semasa guru-guru sedang mengajar.
  7.  Lewat masuk ke kelas untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran.
Kelas Tahanan ini akan bermula dari jam 1.50 petang sehingga 6.00 petang. Pelajar yang beragama Islam akan diarahkan bersolat di surau sekolah.

Para ibu bapa atau penjaga boleh menghubungi pihak sekolah sekiranya anak mereka didapati lewat sampai
ke rumah untuk mendapatkan penjelasan lanjut (jika anak mereka yang terlibat dalam Kelas Tahanan ini). Jika sebaliknya, bukan di bawah tanggunjawab pihak sekolah.

Tindakan ini sebenarnya telah dijalankan pada tahun 2010 yang lalu. Tindakan ini diteruskan pada tahun ini. Tujuan diadakan Kelas Tahanan ini adalah untuk peningkatan pencapaian akademik dan sahsiah pelajar supaya mematuhi peraturan dan disiplin sekolah.

Semoga program yang dilaksanakan dapat mengelakkan dan memantapkan disiplin pelajar.







No comments: