Sunday, January 22, 2017

PELANCARAN PROGRAM NILAM 2017

TARIKH : 22 Januari 2017 (AHAD)
MASA : 7.30 pagi hingga 8.00 pagi
TEMPAT : Dewan Baiduri, SMK Benut

Majlis Pelancaran Program NILAM 2017  telah diadakan dengan jayanya pada 22 Januari 2017 dengan kerjasama daripada semua ahli jawatankuasa yang dilantik. Majlis ini telah berjalan dengan baik sebagaimana yang telah dirancangkan.

Objektif program ini dijalankan adalah untuk :
1)      Menjadikan murid  banyak  membaca( semua bidang , bahan berkualiti     dan bukan sahaja pembacaan yang berorientasikan peperiksaan)
2)      Menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca dikalangan warga  sekolah.
3)      Menggerakkan  program  dan aktiviti galakan membaca
4)      Meningkatkan minat membaca yang  berterusan
5)      Memperkasakan pelaksanaan  Program  NILAM dengan penglibatan  yang lebih jitu oleh kalangan masyarakat
6)       Memberi pendedahan kepada murid tentang dunia pembacaan
7)      Mewujudkan daya usaha untuk persaingan  yang sihat dan membina kekuatan minda
8)      Melahirkan tokoh murid  yang  berketerampilan dalam bidang pembacaan
9)      Menampilkan murid  yang  mengamalkan ciri-ciri pembaca  yang  berkualiti

Taklimat Pelancaran Program NILAM 2017  telah disampaikan oleh Tn. Pengetua, En Mastura Aladdin bin Masro. Dalam taklimat tersebut beliau menerangkan maksud NILAM iaitu singkatan daripada perkataan Nadi Ilmu Amalan Membaca  yang merupakan penggabungan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.

Tn pengetua seterusnya melancarkan Program NILAM 2017. Dalam ucapan perasmian beliau menasihatkan dan memberi peringatan kepada para pelajar supaya membiasakan diri dengan amalan membaca tidak kira di mana sahaja berada. Disamping itu, beliau menggalakkan para pelajar agar mengikuti dan mengambil bahagian dalam setiap aktiviti yang dianjurkan oleh Pusat Sumber Sekolah. Seterusnya majlis diteruskan dengan gimik Majlis Pelancaran NILAM yang dilaksanakan menggunakan gegantung. Murid-murid diingatkan agar menjadikan budaya membaca sebagai amalan seharian.












No comments: