Monday, March 27, 2017

LDP : Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2)

27 Mac 2017: Pelan  Pembangunan  Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 - 2025 telah memasuki Gelombang 2 pelaksanaannya pada tahun 2016. Tumpuan pelaksanaan dalam Gelombang 2 adalah untuk memperkenalkan perubahan struktur dan pada masa yang sama memacu peningkatan yang telah berlaku semasa Gelombang 1.

 Kementerian telah menyemak semula instrumen penilaian kendiri Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) supaya membolehkan  penilaian sekolah menjadi lebih holistik.  Ia disebut SKPM Gelombang 2 (SKPMg2), penggunaan instrumen yang ditambah  baik ini akan membolehkan pentadbir sekolah  menjalankan penambahbaikan berterusan  bagi meningkatkan prestasi sekolah.

Instrumen  ini akan menggabungkan pelbagai instrumen  penilaian sedia ada dalam Kementerian bagi mengelakkan pertindanan dalam penilaian,  sekaligus meningkatkan kecekapan.

Untuk tujuan pendedahan SKPMg2 kepada semua warga guru SMKB, satu LDP menerangkan berkaitannya telah didedahkan secara terperinci oleh Pn Roby Binti Abd Hamid (GPK Pentadbiran SMKB). Semoga semua guru faham dan dapat menghayati  apa yang dimaksudkan dengan SKPMg2.





No comments: